Nederland door, wij door voor de volgende etappe! - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu Nederland door, wij door voor de volgende etappe! - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu

Nederland door, wij door voor de volgende etappe!

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

03 Juli 2010 | Portugal, Ponta Delgada

De volgende ronde!
Gistermorgen werd ik heel aangenaam verrast toen ik Heleen en Renee ineens naar de Alegria toe zag komen, ze liggen hier in Porta Delgada te wachten op een gunstige weer periode voor de overtocht naar La Coruna. Fijn om hun weer te ontmoeten en fantastisch hoe ze proberen me zo veel mogelijk de kneepjes van het lange afstandzeilen bij te brengen. Met name het ontvangen van weerberichten via de SSB en de route planning richting Spanje onder de huidige weersomstandigheden is dit keer in detail door gesproken. Ik vertelde dus dat we een poging gedaan hebben om via de oude schipper van Anthony weerberichten over onze wereldradio te ontvangen, alleen dat dit dus geen succes bleek te zijn. Of terwijl mijn wereld radio is ongeveer uit het stenentijdperk en werkt dus niet meer mee! Ik liep dus al met plannen een nieuwe aan te schaffen toen Heleen me hun ‘goede’ wereldradio in de handen drukte met de boodschap dat die wel terug zou komen als we weer in Nederland zijn. Een beetje stoeien met een fax vertaal programma, ook van hun gekregen, en de eerste weer fax verscheen op het scherm! Super! Ga dit tijdens de komende overtocht zeker proberen te gebruiken. Dit klinkt als of ik de heenweg met betrekking tot het weer blind gevaren heb, alleen dat is dus absoluut niet zo omdat ik in het bezit ben van een goede Navtex ontvanger. Nadeel is alleen dat deze alleen berichten ontvangt tot een periode van 24hr vooruit, terwijl de weerfaxen die we nu ook kunnen ontvangen tot ca 5 dagen vooruit kijken. Bovendien kunnen we nu ook weerkaarten ontvangen waardoor we het komende weer zelf ook beter kunnen interpreteren.
Maar goed dit was dus voor een hoop lezers een boel technisch geneuzel, Nederland is door naar de volgende ronde, en wij zijn klaar en gaan door voor de volgende etappe!
En dat Nederland door is hebben we geweten. Om deze voetbalwedstrijd te zien in het bijzijn van een aantal Brazilianen is al een feest op zich! Na de eerste goals van Brazilië kregen wij de opmerking dat we vooral niet verdrietig hoefde te zijn omdat Nederland nooit van Brazilië zou kunnen winnen! Toen wij hun waarschuwde voor de 2e helft zij één van deze heren dat hij, als Brazilië toch zou verliezen, met vlag en al, in de haven zou duiken. Hij deed dit dus nog echt ook! Wat een gek!
Maar goed morgen vertrekken we dus richting Spaanse kust. Ik realiseer me dat we maar betrekkelijk weinig van Sãu Miguel gezien hebben, eigenlijk alleen dus maar een stukje van de de stad Porta Delgada, jammer maar dat is dus even niet anders, wie weet, ooit?? Het weer ziet er nu redelijk gunstig uit dus uitstel heeft nu eigenlijk geen zin meer. We gaan ervoor!
Nog even de laatste verse etenswaren aan boord, uitklaren, een belletje naar huis en dan ongeveer om 12:00 op pad!
Verwachten deze keer ongeveer 10 dagen onderweg te zijn.

  • 03 Juli 2010 - 07:43

    Marcel/Trix:

    Hoi Rob,

    Succes met de overtocht! Laat de leeuw niet in zijn hempie staan! :-D Mooie foto's weer, zeg.
    Enne... Brazilië en Nederland is ongeveer hte grootste contrast dat je kan bedenken (ik bedoel: welke Hollander zou in het water springen als we verloren hadden??)

    Groeten vanuit tropisch Holland.

    Marcel/Trix

  • 03 Juli 2010 - 16:55

    Baukjen En Jan.:

    2 leuke stukjes en mooie veertjes. Hebben op Graciosa naar het voetballen gekeken. Hele goede vaart toegewenstnaar het vasteland van Europa.
    Groetjes van Baukjen en Jan.

  • 04 Juli 2010 - 11:49

    Michiel:

    Aha, Weer richting Hollandia! Weer een lange ruk naar de Spaande kust en dan weer de kustroutes langs de haventjes met kroegen en eettentjes. Wat romantiseer ik weer, ik vergeet dat het slecht weer kan zijn, de wind te hard kan waaien en je maag er wel eens de brui aan kan geven. Behouden vaart weer Rob en geniet van je gekozen momenten.
    Ik maak de squashballetjes vast warm!

    Michiel

  • 04 Juli 2010 - 20:17

    Geert:

    Hoi Rob, weer helemaal bijgelezen en plaatjes bekeken. Wat een geweldige ervaringen en als je dit leest alweer aan de europese kust. Geniet van de Portugese gastvrijheid en het heerlijke eten. De temperaturen hier doen niet onder voor die van Portugal. Ik neem aan dat je de oranje wimpel in hebt gehesen.

    Geert

  • 05 Juli 2010 - 19:53

    Vivien En Dirk:

    Hallo Rob en Anthony
    Kwam het geluid van die vogels niet uit de digeridoo van Anthony ?
    Het klonk heel bijzonder.
    Jullie beleven heel wat avonturen op die grote oceaan,veel leerzame contacten,wat een ervaringen !
    Goede overtocht jullie tweeën, ik kijk uit naar het volgende verslag.

  • 07 Juli 2010 - 07:10

    Werner En Sandra:

    Dag bikkel!

    Fantastische belevenissen hebben jullie. Ook erg mooie foto's! We lezen je verslagen regelmatig.
    Het was gisteravond weer erg spannend met 'onze jongens' in Zuid Afrika maar we zitten in de finale!
    Geniet van je verdere tocht richting de Spaanse kust.
    Groeten ook voor July en Nena in Coevorden!

    Joris,Felix,Sandra en Werner.

  • 07 Juli 2010 - 08:57

    Jan Bo:

    Hoi Rob,

    Leuke verhalen en natuurlijk de foto's die daarbij horen maar volgens mij ben jij ook een beroep misgelopen en wel schrijver leuk om je blog te lezen hoe jij de ervaringen die je opdoet verwoord. Oke, veel succes en een goede reis.

    Groeten,

    Jan

  • 08 Juli 2010 - 21:14

    Carlos & Ximena:

    Hey Rob,

    Wat een geweldige ervaring. Dat moeten we van jouw horen met lekker eten en paar flesjes wijn. Success met je tocht terug naar Nederland.

    Groeten, Carlos & Ximena

  • 10 Juli 2010 - 08:16

    Kayra :

    hoiii Rob
    ik ga zondag naar July ik heb er zin in heel veel plezierrrr

    xxxjes kayra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Hallo, ik ben Rob. Dit jaar 25 jaar gelukkig getrouwd met July. Geen kinderen, wel een klein hondje. Hobby's als op de foto, zeilen, zeilen en nog eens zeilen.

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 111086

Voorgaande reizen:

01 Juni 2011 - 01 Augustus 2011

2011 Met de Alegria richting de Oostzee

03 Mei 2010 - 15 September 2010

Rondje Azoren

Landen bezocht: