Tocht Horta - Ponta Delgada - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu Tocht Horta - Ponta Delgada - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu

Tocht Horta - Ponta Delgada

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

01 Juli 2010 | Portugal, Ponta Delgada

09:30; Onderweg van Horta naar São Miguel.
Gistermorgen was het dan zo ver, eindelijk gingen de touwtjes weer los eerst uitklaren, weer bij alle 4 de officials langs, en natuurlijk afscheid nemen van heel veel mensen. Zelfs mensen die ik volgens mij nog niet eerder gezien heb. Het lijkt of ons vertrek publiekelijk is aangekondigd. Wel super, vooral als ik me bedenk hoe ik me voelde toen we hier aankwamen, we hebben het hier heel fijn gehad en het vertrek voelt echt weer als een vorm van afscheid.
Maar dan nu naar Ponta Delgada op het eiland São Miguel, een kleine 160 zeemijl. Een goede start voor Anthony en mij om weer aan de zee en natuurlijk aan elkaar te wennen. Anthony moet de Alegria leren kennen en leren omgaan met mijn nukken. Volgens mij gaat dit hartstikke goed komen, Anthony is leergierig, heeft gevoel voor humor én doet nu al zijn uiterste best om mij een beetje Frans bij te brengen! Volgens mij moet je daar wel gevoel voor humor voor hebben!
Anthony is trouwens, net als Nico en ik, op Sãu Jorge geweest waar hij ook enorm verbaasd was over een vreemd soort vogel,Puffins, die daar in grote getale voorkomen en hele vreemde geluiden maken. Anthony heeft gelukkig kans gezien dit geluid op te nemen, ik vind dit geluid zo bijzonder dat ik dit dus ook aan mijn blog heb toegevoegd. Dit geluid is niet uit te leggen dus luister zelf maar!
Maar goed nu de tocht, op advies van Jan en Boukje heb ik dus inderdaad besloten de nachtwachten voor mijn rekening te nemen en wel op de manier van Jan. Mezelf lekker comfortabel maken, een keukenwekkertje, op 20 min, naast mijn hoofd en radar op wachtstand. Een beetje lezen, wat wegdommelen en om de 20 min uitkijken, als nodig zeilen bijstellen etc. Deze eerste nacht heb ik dit een uitgeprobeerd en is me uitstekend bevallen dus wordt zeker vervolgd!
Moest wel lachen om de manier waarop Jan me dit advies meegegeven heeft; Toen ik vertelde dat wij het in de kuip zo verschrikkelijk koud hadden gehad reageerde hij ,bijna verontwaardigd, dat je wel gek moet zijn om het jezelf tijdens de wacht niet lekker comfortabel te maken. Nat worden en/of koud worden staat niet in zijn zeilershandboek! Voelde me een beetje dom! Dus Jan,bedankt, wéér een goede les!
Volgens mij is de muurschildering de goden erg goed bevallen, want we hebben geweldig weer. Zelfs de sprayhood moet er aan geloven en gaat plat. Toen we gisteren vertokken begonnen we met een westelijk windje van ongeveer 3 bft waardoor we een soort toeristische tocht maakten tussen Pico en Sãu Jorge, wat een geweldig uitzicht! De vulkaan op Pico was goed zichtbaar dus ook hij wenst ons goed weer toe!
In de avond ging de wind bijna volledig liggen waardoor we nog maar een snelheid van ca 2 kn konden halen, heerlijk ontspannen, bovendien ook zo immens stil, we hebben geluiden gehoord uit zee waarvan we alleen maar kunnen fantaseren wat voor dieren dit geluid voortbrengen!
We genieten van de zon, de zee, de rust, onze vrienden dolfijnen die weer met grote getale om ons heel zwemmen en lekker eten.
Aankomst Ponta Delgada:
Uiteraard kan niet alles volgens het boekje gaan, we kregen tijden binnenlopen een mini moesson over ons heen. Ik had July net aan de telefoon om te vertellen dat alles meer dan goed was gegaan toen we heel vlot de kussens naar binnen moesten doen en luiken moesten afsluiten. Voor maar ca 1 minuut heel veel water! Te kort voor een gratis douche, lang genoeg om lekker doorweekt te raken! En dan de haven, wat een verschil met Horta, spiksplinternieuw, een moderne boulevard met kroegjes en dergelijke en douches!!!! Een ruimte zo groot als een gemiddelde hotelkamer met aangrenzende wc, aparte wasbak met spiegel en een douche van ca 2m2 , en dat voor één persoon? Dit is absoluut het tegenovergestelde van Horta!
We gaan morgen maar eens kijken wat we gaan doen, in ieder geval het weer in de gaten houden en hopelijk eea op het eiland bezichtigen. We zien wel!
Dit was een fijne tocht die zeker vertrouwen in de overtocht naar Spanje geeft!

  • 01 Juli 2010 - 10:00

    Ada:

    Puffins zijn een soort papagaaienduikers.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Hallo, ik ben Rob. Dit jaar 25 jaar gelukkig getrouwd met July. Geen kinderen, wel een klein hondje. Hobby's als op de foto, zeilen, zeilen en nog eens zeilen.

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 111086

Voorgaande reizen:

01 Juni 2011 - 01 Augustus 2011

2011 Met de Alegria richting de Oostzee

03 Mei 2010 - 15 September 2010

Rondje Azoren

Landen bezocht: