Scheveningen -> Muiden -> Lemmer - Reisverslag uit Coevorden, Nederland van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu Scheveningen -> Muiden -> Lemmer - Reisverslag uit Coevorden, Nederland van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu

Scheveningen -> Muiden -> Lemmer

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

26 Augustus 2010 | Nederland, Coevorden

Schevingen -> Muiden -> Lemmer: STORM!
Het laatste traject, we hebben de organisatie van Sail Amsterdam gevraagd of het voor pleziervaart mogelijk is om tegen de vaarrichting in van de Tall Ships via het Noord Zee kanaal richting Amsterdam te varen, wat dus geen enkel probleem was, de Zuid Sluis was opengesteld voor al het van zee komende verkeer dus kom er maar in!
De weersverwachting gaf ondertussen al aan dat er storm opkomst was vanuit het nauw van Calais. Afstand Scheveningen IJmuiden is ongeveer 4 uur varen, IJmuiden is ook in slechtweer condities goed aan te lopen, de voorspelde windrichting zou zuidwest worden, wat voor ons dus een bakstag wind betekent en onder slecht weeromstandigheden goed beheersbaar is, dus we gokken er op dat we voor de ellende binnen zullen zijn!
Nu is gokken absoluut niet mijn sterkste punt en dus belanden we midden in de storm.
Windkracht 8-9 met windstoten van 130 km/uur en golven die snel opbouwden tot 3 a 4m! De Alegria en haar bemanning moest zich weer eens bewijzen! Klaas en ik sturen om de beurt omdat de stuurautomaat dit geweld slecht aan kan. Normaliter zou een storm als dit voor top en takel uitgereden moeten worden alleen we zitten aan lage wal én willen gewoon zo snel mogelijk richting de veiligheid van het Noordzee kanaal. Dus sturen maar! We surfen golf na golf in ijltempo richting de haven ingang. Klaas en ik kijken elkaar zo nu en dan en genieten zelfs van dit laatste staartje grof geweld!
Eenmaal tussen de havenhoofden komen ons, al stampend, een aantal tall ships tegemoet. Toch indrukwekkend, die enorme zeilschepen met al hun masten en zeilen!
Het schutten gaat vlot en we varen al gauw op alleen op de fok door het kanaal richting Amsterdam, lekker even eieren met spek, knoflook en tomaat in de pan en dan het adrenaline niveau maar eens rustig laten zakken! We zullen morgen allebei spierpijn hebben!
In Amsterdam aangekomen blijkt het onmogelijk te zijn nog een ligplaats te vinden dus maar weer verder richting Muiden. In de eerste instantie was het plan om voor anker te gaan alleen de huidige wind én weersvooruitzichten zijn niet echt uitnodigend! Nog één nachtje, met uitzicht op het Muiderslot, en dan richting huis!
De laatste mijlen!
We vertrekken, na lekker vers Nederlands brood te hebben gegeten, om 08:30 uit Muiden om via Lelystad richting Lemmer te varen. De windmeter geeft nog steeds gemiddeld 40kn wind aan (8bft) alleen zonder de hoge golven van de Noordzee voelt het bijna als een pleziertochtje. We zeilen ook nu weer alleen op de fok en halen snelheden die eerder in de buurt van de 7kn ligt dan daar onder. Houdt dus in dat we bijna constant tegen en over de rompsnelheid van de Alegria uitkomen!
Ik maak gebruik van deze ‘betrekkelijke’ rust om binnen in de Alegria alvast wat op te ruimen.
Klaas en ik zijn goed op elkaar ingespeeld wat weer bewezen wordt als we de sluis van Lelystad in varen. We leggen zonder enig probleem, met een forse dwars wind, aan de hoge wal aan terwijl voor ons een grotere zeilboot onder luid gescheld van de schipper dwars in de sluis komt te liggen. Dit soort weer vraagt om ervaring en teamwerk!
Het IJsselmeer wordt met de zelfde snelheid doorkruist alleen neemt de wind nog wat toe en krijgen we zo nu en dan windstoten van ruim 100 km/uur te verwerken! Ook een IJsselmeer moet niet onderschat worden!
Aangekomen bij de prinses Margriet sluis gaat het bij ons ook mis! Het rolsysteem van de fok hapert en we worstelen in deze harde wind met klapperend zeil om het rolsysteem weer gangbaar te krijgen. Het is ronduit link om nu voorop de boeg te moeten werken omdat de fokkeschoten als zwepen om je hoofd heen en weer klappen! Niet echt leuk, na een kwartiertje worstelen schiet het systeem los en kunnen we de fok, zonder kleerscheuren, inrollen om de laatste sluis te schutten.
En dan is daar dan echt het einde van een geweldige tocht, July staat ons, samen met een vriendin, bij de haven op te wachten. Nog even tanken, de boot in een box, uitruimen en weer richting huis.
Het voelt onwennig en zelfs nu, 2 dagen later, weet ik nog niet goed hoe ik kan verwoorden wat ik voel.
Ik weet alleen een ding heel zeker!!
Ik ben ontzettend blij dat ik deze tocht aangegaan ben, iedere minuut was een ervaring die meer dan waard was mee te maken. Het was mooi, zwaar, ontspannen, verdrietig, euforisch en fijn, noem het allemaal maar op. Ik heb heel veel over mezelf geleerd, mijn grenzen leren kennen en verlegd, mooie dingen gezien en meegemaakt en een boel fijne mensen leren kennen!
Nu eerst weer thuis, het zal voor July en mij best even weer wennen zijn om weer continue samen te zijn. Ben daarom ook blij dat ik pas de 15e weer aan het werk hoef.
Ondertussen begin ik al een beetje na te denken hoe ik dit verslag zal eindigen, heb alleen even tijd nodig alle gebeurtenissen een plek te geven.


  • 26 Augustus 2010 - 19:59

    Jan:

    Het is nu dus echt welkom binnen schipper.
    Was gisteren een beetje vroeg.
    Het was leuk om alle belevenissen van veraf mee te maken. En toch voelde ik me er af en toe dicht bij. Dank zij het goede en zeer leesbare verslag.

  • 26 Augustus 2010 - 21:47

    Roelie:

    Hi Rob,

    Moest even veel verslagen lezen door vakantie - maar ben weer helemaal bij en wat mag je super trots zijn op jezelf! Oost-West thuis is het ook best......ben heel benieuwd of we een andere Rob gaan ontmoeten de 15de - heel veel dank dat je ons steeds op de hooge hebt gehouden van je reilen & zeilen.

    Geniet nog even en tot gauw!

  • 27 Augustus 2010 - 08:27

    Lucy:

    Heb zojuist je "boek uitgelezen." Boeiend en spannend!Evenals je foto's. Je hebt je droom 'geleefd!' Geweldig!

  • 28 Augustus 2010 - 06:42

    Henry:

    Rob,

    Welkom terug, je hebt
    een hele bijzondere reis gemaakt.Uiteraard veel
    indrukken opgedaan
    en ervaring.
    Je reisverslagen waren indrukwekkend om te lezen, en goed gedetailleerd.
    Prima zo.

    Zo juist
    nog even de laatste
    belevenissen van je
    bij Sail gelezen.

    Hartelijke groeten,
    Henry




  • 28 Augustus 2010 - 12:12

    Geert:

    Hoi Rob,
    welkom thuis!
    Je moest dus nog weer vol aan de bak om weer thuis te komen.
    Fijn dat je terug bent. Geniet nog lekker van de vrije dagen samen met July, ze heeft zo lang zonder je aanwezigheid moeten doen.

  • 29 Augustus 2010 - 11:41

    Erwin & Carolien:

    Hallo Rob en mannen,

    Het zit erop!
    Prachtige verhalen om terug te lezen hoe je/ jullie dit hebben beleeft!
    We hebben al even gebeld om nog meer verhalen te horen maar we hebben je nog niet te pakken gekregen, vast lekker aan het genieten van thuis en familie. Komt wel. Wachten af op een goed einde van je verhaal!
    Tot snel!

    Groetjes Erwin & Carolien

  • 29 Augustus 2010 - 14:46

    Dirk Wiersma:

    Hoi Rob.

    Gistermiddag heb ik de caravan uit de stalling gehaald bij Henk Schenkel.
    Ik hoorde van hem dat je met je boot onderweg was voor een zeiltocht naar de Azoren.

    Gisteravond je hele reisverslag gelezen. Geweldig wat een reis en een ervaring. Kan me goed voorstellen dat je nu anders tegen het leven aankijkt.

    Jouw verhaal doet mij denken aan een boek dat ik net heb gelezen,"de wereld is rond" van Jean Heylbroek. Het is een reisverslag van die Belg over een solo zeiltocht om de wereld in vier jaar.
    De ervaringen van hem vind ik terug in jouw reisverslag. Alles loopt anders dan geplanned, heimwee, ontberingen,moeilijk aan te lopen havens, geluk, toeval, het ontmoeten van andere mensen, het ruige weer en zelfs ook de kou op het laaste stuk terug.

    De laatste keer dat ik je gesproken heb, was je nog in het gelukkige bezit van een LM, toen voor jouw de ideale boot.
    Nu dan een 2mast Contest, zo kun je zien dat je elke keer weer de grenzen verlegt.

    Dat hebben wij ook gedaan. Vorig jaar hebben we, na 25 jaar zonder, weer een boot gekocht, een Delphia 29.Voldoet ons prima, we zeilen nu regelmatig op het Ijsselmeer, het ruime water heeft toch weer iets extra's, maar ik zie ons nog niet op de azoren.

    En nu over een paar week weer aan de slag, zal wel weer even wennen zijn.

    Ik heb ook nog een vraag aan je. Als je weer eens even tijd hebt, zou je mij dan een copie kunnen sturen van het artikel uit "Zeilen" over de WiFi schuimspaan ontvanger.

    Onze thuisheven is de Eendracht in Heeg, aan je boot te zien lig jij in Lemmer. Mail de ligplaats maar eens door, wij varen nog wel een via Lemmer naar het Ijsselmeer, mogelijk komen we elkaar daar nog eens tegen.

    Groeten en sterkte voor de komende tijd.

    Dirk Wiersma

    dfwiersma@hetnet.nl


  • 29 Augustus 2010 - 15:37

    Bert En Geertje:

    proficiat!!!!!!!!

    wij vinden het een knappe prestatie

    groeten uit Brummen

  • 29 Augustus 2010 - 21:53

    Bert Z:

    Hallo Rob,
    Een paar dagen niet gelezen en je bent al weer thuis.Al met al een interessant boekwerkje geworden.Ik neem aan dat je dat er ook van maak.
    Welkom in ons natte land.
    Nat ben je wel gewend,maar dit hier gaat gauw vervelen.Ik neem gauw een keer kontakt met je op.
    Groetjes Joke en Bert

  • 02 September 2010 - 14:42

    Kayra:

    je bent geweldigg
    xxxxkayra

  • 05 September 2010 - 20:32

    Ayuel Kacgor:

    Ik heb af en toe de fotos van jou reis gekeken, heel indrukwekkend fotos. Welkom terug in Nederland. ik ben heel blij voor jou dat je je droom reis successvol kunnen maken.
    Ayuel

  • 06 September 2010 - 16:53

    Jane:

    Welkom thuis!

  • 14 September 2010 - 11:52

    Aart:

    Morgen weer "terug naar af". Welkom.
    'k zal proberen je wat uit de wind te houden, kun je eerst weer wennen.
    Ben benieuwd naar de verhalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Hallo, ik ben Rob. Dit jaar 25 jaar gelukkig getrouwd met July. Geen kinderen, wel een klein hondje. Hobby's als op de foto, zeilen, zeilen en nog eens zeilen.

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1049
Totaal aantal bezoekers 111000

Voorgaande reizen:

01 Juni 2011 - 01 Augustus 2011

2011 Met de Alegria richting de Oostzee

03 Mei 2010 - 15 September 2010

Rondje Azoren

Landen bezocht: