Tocht Azoren Spanje deel 1 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu Tocht Azoren Spanje deel 1 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu

Tocht Azoren Spanje deel 1

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

12 Juli 2010 | Spanje, Madrid

Zaterdag 03-07-2010, 13:00 - 38053’097’’N 24025’435’’W, koers ca 70gr.
Uiteindelijke doel, Baiona in Spanje.
Gisteren zijn we ongeveer om 12:30 samen met de Calypso van Heleen en Renee uitgevaren. We zien wel hoe lang we bij elkaar kunnen blijven, het is alleen al leuk om samen op pad te gaan, vooral het kruisen voor het eiland Sãu Miguel geeft mooie plaatjes! De Calypso met op de achtergrond de prachtige kust van Sãu Miguel, het lijkt net een reclame folder van een reisbureau. Bovendien hebben we afgesproken elkaar om de ca 3 uur even via de marifoon aan te roepen. Nu is de Calypso een Dehler 35 die aanzienlijk scherper en sneller vaart dan de Alegria, en een marifoon signaal draagt onder goede condities maximaal 25 mijl, dus zal het afgesproken marifoon contact op een gegeven ogenblik wel verloren gaan. Voorlopig vind ik het erg gezellig, elke 3 uur even een Nederlands kleppie!
Natuurlijk eerst weer uitklaren waarbij dit keer de douane ambtenaar de kroon spande! Hij had kennelijk uitgevonden dat je al die vervelende papieren die normaal overgeschreven zouden moeten worden (note: doen alle 4 de partijen, douane, havenkantoor, immigratie én politie)ook gekopieerd kunnen worden, waarbij hij dus trots de buitenkant van de bootpapieren kopieerde. Staat dus niets anders op dan het ANWB logo, zelfs de naam van de boot niet. Misschien vond hij het ANWB logo mooi??
Maar goed we varen momenteel, afhankelijk van de wind ,zo veel mogelijk Noord om op een hoogte van ca 42gr de west wind op te pakken. Is denk ik ongeveer 1 a 2 dagen extra varen, scheelt alleen ongeveer 3 dagen tegen de Portugese Noord wind in hakken. Die staat momenteel al door met een windkracht van ~ 5-7Bft. Niet leuk om tegen in te moeten, en ben blij met het advies van alle zeilers die we ontmoet hebben.
Anthony staat momenteel weer iets spannend te brouwen, gebakken Aubergine met kaas, spek en knoflook. Ben benieuwd hoe dat gaat smaken, roep altijd dat ik Aubergine niet lekker maar zal er nu dan toch echt aan moeten geloven, tot nog toe bevalt de Franse keuken mij prima dus geven we ook dit maar weer een kans!
Heb zelf afgelopen dagen een keer zuurkool met worst en gebakken aardappelen met karbonade en sperziebonen klaargemaakt, dus de Nederlandse en de Franse keuken wisselen elkaar goed af!
Maandag 05-07-2010, 15:00 - 40gr 33’49’’N 24gr 07’66’’W,
Gisteren een wat mindere dag gehad. Het weer was prachtig, alleen waren we al of niet met hulp van de motor tegen de wind in aan het laveren. De Alegria vond het gisteren dus ook nodig om te laten zien dat ze best nog wel kon bokken en dus had ondergetekende weer wat last van zeeziekte. Nu valt dat bij mij gelukkig nog mee en beperkt het zich tot nog toe tot een soort katterigheid waarbij je je knap lullig voelt alleen toch gewoon goed kan blijven functioneren. Als ik dan denk aan al die mensen die, iedere keer weer, echt zeeziek worden, en die toch het varen zo mooi vinden dat ze er gewoon mee door blijven gaan! Brrr ik weet niet of ik zo’n doorzetter zou zijn!
Gisteravond ook wat vervelends meegemaakt. We hebben eigenlijk continue een vislijn achter de boot uit staan. Nu had zich gisternacht dus een meeuw zich vast weten te vliegen in die lijn!
We hebben het arme dier zo goed en kwaad als mogelijk was aan boord gehaald en met de grootste zorg bevrijd van het draad, kan alleen maar hopen dat het dier dit avontuur overleefd. We vangen hier dus zeemeeuwen in plaats van vis! Want tot nog toe hebben we dus nog geen vis gevangen! Volgens July komt dit omdat ik de juiste visvergunningen niet in mijn bezit heb??!!
Vandaag hopen we Noordelijk genoeg te komen om al een begin van de Westen wind te kunnen vangen, kunnen we eindelijk echt richting ons doel gaan varen. Tot nu toe ongeveer 150 mijl in een richting gevaren waar ik helemaal niet heen wil, frustrerend!
Heleen heeft zich gisteren weer bezig gehouden met het ontvangen van weerkaartjes. Ben zelf ook bezig geweest, was alleen één van de mede oorzaken dat ik me katterig begon te voelen. Het lukte me uiteindelijk wel om met hun wereldontvanger goede weersvoorspellingen in de vorm van tekst berichten binnen te halen (RTTY) alleen het binnen halen van complete weerkaartjes (gribfiles) is nog niet echt een succes. Volgens Heleen maak ik midden in de nacht meer kans?
Voorlopig ziet het weer er volgens de ontvangen berichten veel belovend uit dus gaan we lekker onbezorgd verder.
Nog ca 8 dagen!
Dinsdag 06-07-2010, 09:30 - 41gr 18’38’’N 23gr 17’97’’W.
Het gaat allemaal niet echt vlot, we liggen midden in een hoge druk gebied wat zich kenmerkt door volledige windstiltes. Als er dan een beetje wind opzet tolt die om ons heen waardoor we alle kanten op zeilen, behalve de goede! Zeilen over stuurboord, zeilen over bakboord, fok inrollen motor bij, fok uitrollen motor langzaam, motor af etc etc. Kort om, het houdt ons bezig! Heleen heeft nog een paar weer kaartjes weten te ontvangen die ze me via de marifoon door brieft. De westelijke wind, waar we naar op zoek zijn ligt blijkbaar veel noordelijker dan we verwacht hadden dus buigen we zo langzamerhand toch maar af richting ons doel, koers 90gr ca 640 mijl verderop.
Denk dat dit een van de laatste keren is dat we de Calypso hebben kunnen horen omdat het signaal erg zwak begint te worden. Ik heb uitgerekend dat we ongeveer 20 mijl uit elkaar liggen, bovendien zitten er diverse stevige regenbuien om ons heen waardoor het marifoon signaal behoorlijk minder ver draagt. We blijven natuurlijk proberen, en voor het zelfde geld komen we weer dichter bij elkaar.
De sfeer aan boord is uitstekend! Anthony en ik kunnen erg goed met elkaar overweg en zijn heel wat tijd bezig elkaar onze taal bij te brengen. Ik schaam mij een beetje want het Frans is niet echt aan mij besteed, Anthony doet zijn uiterste best mij eea bij te brengen alleen lijken mijn grijze hersencellen hier niet echt iets mee te kunnen waardoor het slecht blijft hangen. Alfa/ Beta ik weet het niet? Maar we blijven ons best doen en lachen wat af! Wat ook een lekker gevoel is dat we geen van beiden haast hebben, dus een dagje dobberen kan ook. Weer proberen te vissen, weer niets vangen.
Gisteravond hebben we de Alegria even voor 2 uur omgedoopt tot bioscoop. Renee had een stapel films liggen die Antony en ik gedurende deze tocht lekker kunnen kijken. De laptop in de kuip, chips en een biertje, wie doet ons wat! Ik heb Renee en Heleen ook uit genodigd, alleen gaven die te kennen een volle agenda te hebben, ze wilden er over na denken als ik popcorn in huis had. Laat ik precies dat niet aan boord hebben !?
Verder speelde de wind, tijdens de film, een spelletje met ons, bakboord nee nu stuurboord, of toch maar bakboord, enfin het kijken van een film aan boord krijgt op deze manier een extra dimensie!
Woensdag 07-07-2010, 12:30 - 41gr 26’46’’N 20gr 58’18’’W.
Film is gisteren goed afgelopen dus konden we gerust gaan slapen! Het marifoon contact met Heleen en Renee lukte vannacht na 03:00 helaas niet meer. Jammer, de regelmatige praatjes over de marifoon waren een soort vaste momenten in de dag geworden waar ik naar uit keek. Even praten over zaken die over de tocht gingen, Heleen is bv heel gedreven in het ontvangen en interpreteren van weerkaartjes, en verder gewoon even kleppen zoals je over de heg doet met je buurtjes!
Was wel leuk dat we tijdens de voetbalwedstrijd Nederland Uruguay nog wel kontact hadden waardoor we een aantal keren in de marifoon hebben staan juichen! Je moet er toch wat van maken! Olé, olé olé over de oceaan, nou ja?? Anthony baalt, vind dat iedereen kampioen mag worden als dit Nederland maar niet is. Hij is in ieder geval een fles wijn lichter. (moet je maar niet op de tegenpartij wedden)
Vannacht bezoek gehad, ik stond te trillen op mijn benen! Aan beide zijde van de Alegria een walvis. Het was aarde donker, (hoe kan dat nou op zee??), of terwijl geen maan, dus we zagen alleen enorme ruggen op nog geen bootlengte van de Alegria, en hoorde ze heel dicht bij blazen. Geluid is heel imponerend. Vond het erg fascinerend en spannend, je ziet ze niet goed en je weet immers maar nooit wat deze prachtige dieren gaan doen, voor het zelfde geld besluiten ze dat de Alegria er wel uitziet als een leuk speeltje?
Ben echt even een tijdje diep onder de indruk geweest en kon vanochtend slecht in slaap komen.
Vanochtend is de wind iets meer gaan aantrekken en we lopen momenteel nu gemiddeld 4 kn op halve wind. Een heerlijke stabiele koers, recht in de richting van Baiona en, buiten de altijd aanwezige oceaan deining, geen noemenswaardige golven. Van mij mag dit de komende 6 dagen aanhouden!
Donderdag 08-07-2010, 15:30 - 41gr36’16’’N 18gr22’58’’W.
Gisteravond laat is de wind weer volledig gaan liggen en hebben we een tijdje liggen dobberen. Hou je dus echt niet zo lang vol omdat de Alegria dwars op de golven kwam te liggen en lekker in cadans kwam in het ritme van de golven. Halen die ze maakte, alles waarvan je denkt dat het goed is opgeborgen en gestouwd is begint een eigen leven te leiden, de gieken van de beide masten beginnen heen en weer te slaan en ons zelf bewegen begint weer op een gymnastiek oefening te lijken. Dus dan toch maar weer de motor bij. Most economical speed, vertaald ongeveer 3 knopen door het water. Kunnen we lekker bij slapen en komen we nog langzamerhand richting ons doel ook!
Toch leuk idee.
Het wachtlopen hebben we nu zo verdeeld dat ik dus, met het befaamde 20 minuten kookwekkertje naast mijn hoofd en radar op wachtstand, de donkere wachten loop. Ik zit lekker behaaglijk beneden in de kajuit mijn boek te lezen,kop thee erbij, een beetje te dommelen en iedere 20 min ga ik even naar buiten om mijn rondje te doen. Even goed rondkijken, visueel en met radar, naar mogelijke scheepvaart, stand van de zeilen controleren, koers controleren, navtex uitlezen en dan weer verder met mijn boek. Zodra het weer licht begint te worden neemt Anthony de wacht over en ga ik lekker een paar uurtjes slapen. Afspraak is dat hij me direct waarschuwt als er bv andere scheepvaart zichtbaar wordt. Doet hij geweldig dus het vertrouwen is er absoluut. Overigens, dat slapen is heel beperkt, ik lig zo gefocust op het gedrag van de Alegria dat ik al in de benen ben vóór Anthony begrijpt dat er iets aan bv de zeilen moet worden gedaan.
Vanochtend begon, heeeel voorzichtig de gezochte westenwind een beetje door te staan. We hebben gelijk de spinaker gehesen waardoor we nu gemiddeld 4 – 5kn varen met 2/3 Bft. Als de spiboom met alle benodigde lijnen niet zo’n klere herrie zouden maken zouden we dit als een heel comfortabele koers kunnen ervaren.
Ben heel benieuwd hoe het gaat met Heleen en Renee, als ik het goed heb uitgerekend zouden ze zowat zonder diesel moeten zitten, of veel langer dan wij moeten hebben liggen dobberen. Misschien hebben zij nog wel wat wind gehad waardoor ze al uit dit windstille gebied zijn? Hun Dehler heeft, om vooruit te komen, minder wind nodig dan de Alegria dus zouden zij wel veel verder opgeschoten kunnen zijn.
Ik roep de Calypso zo nu en dan maar eens op.
Nog 420 mijl.

  • 12 Juli 2010 - 12:49

    Jan Mook:

    Lijkt me inderdaad wel even schrikken als je in het stikdonker vlak naast je deze mooie dieren hoort blazen. Dat dat je toch een beetje ongerust maakt, ondanks de goedmoedige naam die ze hebben, lijkt me ook begrijpelijk.

  • 12 Juli 2010 - 18:34

    Hans:

    Hoi bemaning van de alegria jullie hebben het weer geflikt enorm goed super nu de volgende uitdaging,wij zijn zelf net terug van onze camper vakantie 10 landen hebben wij aangedaan ook super vrijdag 16 julie gaan we met Kayra en Noya nog een weekje met deWatergeus een rondje Kampen Giethoorn Zutphen.Doe vooral voorzichtig en nog een goede vaart Jo en Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Hallo, ik ben Rob. Dit jaar 25 jaar gelukkig getrouwd met July. Geen kinderen, wel een klein hondje. Hobby's als op de foto, zeilen, zeilen en nog eens zeilen.

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 111009

Voorgaande reizen:

01 Juni 2011 - 01 Augustus 2011

2011 Met de Alegria richting de Oostzee

03 Mei 2010 - 15 September 2010

Rondje Azoren

Landen bezocht: