Treguier -> St Malo - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu Treguier -> St Malo - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu

Treguier -> St Malo

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

13 Augustus 2010 | Frankrijk, Parijs

Vanochtend vol goede moed opgestaan met als doel uiterlijk om 09:00 te vertrekken richting St.Malo. De afstand bedraagt ongeveer 53 mijl wat voor ons inhoud, rekening houdend met het tij en de daar bij behorende stromingen, ongeveer 10 uur varen. Goed ik heb al geleerd dat plannen iets is dat tijdens een reis als dit zoveel mogelijk vermeden dient te worden en dit statement werd vanochtend maar weer eens bevestigd! Het dorp en de rivier waren gehuld in een hele dikke mist. De overzijde van de rivier was niet eens te zien! Dus wachten maar, want om een rivier als dit in den blinde af te varen met 3 kn stroom mee komt ongeveer neer op hetzelfde als geblinddoekt door het spitsuur van Amsterdam te rijden. Met deze stroom én een rivier waarvan de diepte snel afneemt als gevolg van komend eb, houdt vastlopen onherroepelijk in dat je een uur of 10 op je kant komt te liggen! Niet goed voor ons en zeker niet goed voor de Alegria!
Maar goed een uur later konden we dan toch weg en naarmate we de rivier afzakte verdween de mist om plaats te maken voor een heerlijk zonnetje.
Op zee aangekomen varen we’ plat voor het lapje’ tegen de stroom in met een kleine 2,5 kn richting St.Malo. Over ongeveer 2 uur zal het tij keren en hoop ik ca 6kn te gaan halen om in ieder geval met licht St.Malo binnen te kunnen varen. We zien wel, voorlopig is het heerlijk varen, eindelijk de korte broek weer aan en rust aan boord! Hier doe ik het voor.
Aanloop St Malo;
Het gaat allemaal veel sneller dan verwacht. Halverwege zakte de wind weer volledig in elkaar waardoor we ‘weer’ genoodzaakt waren gebruik te maken van onze Japanse vriend. Soms vraag ik me af of we niet meer motorzeilen dan echt zeilen? Ben in ieder geval hartstikke blij met deze betrouwbare motor. Maar goed we varen dus met hulp van de motor én een stevige stroom mee met ca 7kn richting St.Malo waardoor we om ongeveer 21:00 al aan konden leggen.
Klaas stond ons al op te wachten zich afvragend of hij weer op zoek moet naar een hotel of dat hij de nacht op de Alegria door zal kunnen brengen. Ik heb namelijk aangegeven niet in het donker vreemde havens meer binnen te willen varen dus waren we in dat geval op de rede van Dinard aan een mooring gaan liggen.
Het was leuk om St Malo binnen te varen, met name omdat July, Nena en ik hier een heerlijke vakantie hebben gehad. Leuk om de kust nu vanaf zee te kunnen zien. July en ik hebben ons wel eens afgevraagd hoe boten tussen alle ondieptes en rotsen door de haven van St.Malo kunnen bereiken, nu doe ik het zelf, navigerend tussen de rotsen en eilandjes door, ik geniet!
St.Malo is leuk, we lopen in de stromende regen door de stad genietend van de verschillende vergezichten, crepes en biertjes! Lode verdwijnt vlug even in een scheepsbenodigdheden winkel en komt terug met een Captains bel! Ik heb geen bel aan boord en Lode was van mening dat een dergelijke bel absoluut bij de scheepsinventaris hoort! Leuk en bedankt, ik bel in het vervolg iedereen uit bed als we weer op een onmogelijke tijd weg moeten!
Klaas wil zijn aanmonsteren vieren en trakteert ons vanavond op een etentje bij het havenrestaurant.
Morgenvroeg weer varen. Doel: Jersy.

  • 19 Augustus 2010 - 17:39

    Jannie:

    Toen ik daar ooit, onder toeziend oog van Gerrit Jan en mijn vader, met mijn moeder pootje baadde, was het daar veel mooier weer.... (Die mannen durfden niet op blote voeten, haha) Niets donkere luchten, maar stralend blauw...
    Erg leuk dus om deze foto's te zien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Hallo, ik ben Rob. Dit jaar 25 jaar gelukkig getrouwd met July. Geen kinderen, wel een klein hondje. Hobby's als op de foto, zeilen, zeilen en nog eens zeilen.

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 111079

Voorgaande reizen:

01 Juni 2011 - 01 Augustus 2011

2011 Met de Alegria richting de Oostzee

03 Mei 2010 - 15 September 2010

Rondje Azoren

Landen bezocht: