Cormé -> La Coruna - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu Cormé -> La Coruna - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Rob Crena de Iongh - WaarBenJij.nu

Cormé -> La Coruna

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

22 Juli 2010 | Spanje, Madrid

Cormé – La Coruna:
Ria do Cormé was een mooie goed beschutte baai om te ankeren, helaas stond de deining wel behoorlijk door dus de Alegria lag te slingeren achter het anker.
De barometer beloofd onheil want die zakt binnen 12 uur bijna 7mb! Normaliter het recept voor een stevige storm. Ik ben niet 100% gerust dus stel de automatische ankerwacht in die alarm zal geven als de Alegria meer dan 36m begint te verplaatsen.
s’Ochtends lagen we dus nog steeds keurig op ons plekkie dus ben ik in mijn dinkie gestapt om het plaatsje een beetje te verkennen, heel klein en pittoresk. Waar ik niets van snap is dat zelfs deze kleine plaatsjes gekenmerkt worden door hoogbouw!? Vreemd en mi niet echt passend in het landschap.
Ik besluit om in de plaatselijke kroeg een kop koffie te gaan drinken waar ik de blunder bega om op de vraag waar ik vandaan kom, Holland te antwoorden! Ik kreeg prompt van bijna iedereen een schouderklopje of een handdruk met de woorden dat we niet eens zo slecht gespeeld hadden, vooral Arjan Robben o la la! Ik moest maar niet verdrietig zijn! Moest er wel om lachen, te meer omdat ik zelf helemaal geen echte voetbal fanaat ben en het me eigenlijk geen ……… kan schelen!
Volgende dag anker op richting La Coruna!
Ik had met July een beetje zitten fantaseren dat ik best wel zin zou hebben om lekker even een paar dagen naar huis te gaan! Ik wacht eigenlijk toch een beetje op de aankomst van Lode en het idee even een paar dagen thuis te zijn leek me wel heel fijn, maarrrrr, bla bla bla. En toen belde July me vlak voor ankerop met een verrassing! Ze heeft een vliegticket voor me geboekt waardoor ik dus inderdaad komend weekend lekker even thuis ben! Vrijdag naar huis, Dinsdag weer terug naar La Coruna. Doe eens gek! En waarom niet, ik vind het geweldig!
Maar goed eerst naar van Cormé naar La Coruna. Een afstand van ongeveer 40mijl. De barometer suggereert nog steeds storm en narigheid, de werkelijkheid is precies het tegenover gestelde! Windkracht 3 tot 4 schuin op de kop, alleen een deining! Die storm heeft dus echt wel ergens huisgehouden alleen dus gelukkig niet hier! Een beetje motorzeilend lijkt de Alegria er zin in te hebben en surfen we met gemiddeld 6kn richting La Coruna.
Halverwege, ik zie een catamaran met Nederlandse vlag, blijkt het een gepensioneerde Shell collega te zijn! Hanneke Klaver en haar man die dus net vertrokken zijn voor een reis van 3 jaar met als eerste doel het Caribische gebied, we hebben afgelopen winter nog samen een weercursus gevolgd. Hoe klein is de wereld! We zwaaien naar elkaar maar ik weet niet zeker of ze me wel herkent hebben. Ik probeer contact met ze te krijgen maar krijg in plaats daarvan contact met een zeilboot die al een tijdje met hun opvaart en bevestigd dat het inderdaad Hanneke en haar man zijn. We kleppen wat over de marifoon en beloven elkaars website in de gaten te houden!
De tocht verloopt heel vlot, nog een tijdje haasje over gespeeld met een visser die niet echt leek te weten of hij me nu voor wilde laten gaan of niet? Marifoon contact haalt niet echt veel uit als je elkaar niet verstaat dus ik geef maar een klapje extra gas.
Bij aankomst bij de haven wordt ik al opgewacht en met vele handen in een box geleid. Super makkelijk, als dit overal zo gaat is het alleen varen niet eens spannend meer! De Alegria is goed alleen te varen, alleen het alleen aanleggen en wegvaren blijven puzzelstukjes waarbij hulp toch heel dankbaar aanvaard wordt!
Om dan toch op het alleen varen terug te komen, het varen zelf vind ik geen enkel probleem meer. Je bent lekker bezig en eigenlijk geeft het ook wel een beetje een kick, om zo alleen met de Alegria over het grote water te zeilen. Lekker bezig met de wind, de zeilen en navigatie, gewoon fijn!
Waar ik wel problemen mee heb is het alleen ‘genieten’ van mooie plekjes, lekker eten rondkijken etc. Vind daar alleen gewoon niets aan! Je loopt weer een, echt prachtige, Rias binnen, ankert en dan. Even lekker om je heen kijken, biertje erbij, jezelf een schouderklopje geven omdat je weer zo’n mooi plekje hebt gevonden!? Nee, niets voor mij, eten koken vergeet ik, mijn ritme vervaagt volledig ik vergeet het eten zelfs! Nee, geef me dan maar een doel, zeilen omhoog en gaan! Een beetje druk op de ketel!
Maar goed, dit lijkt heel erg op klagen, is het absoluut niet! Ik leer gewoon weer wat over mezelf en ervaar dit als positief! Ik ben dus geen einzelgänger, heb graag mensen om me heen en deel graag indrukken en ideeën met anderen! Leerpunt nummer zoveel!
En dan La Coruna, de eerste 1,5 dag kom ik niet van het haven terrein af. Wassen, boot uitmesten, poetsen etc etc. Een boel werk maar ik wil de Alegria de komende paar dagen netjes achterlaten!
En dan toch even de stad in, ik weet door ons vorige bezoek, een heel klein beetje de weg in La Coruna en loop lekker richting centrum waar ik in een middeleeuws oosterse markt terecht kom. Hartstikke leuk, heb in een Turkse tent, ( weet niet wat de officiële naam is maar dit was dus echt een tent) Turkse thee zitten drinken, helaas weer met de verschillende schouderklopjes en glimlachen want Hollanda was not so bad!? Trakteer me dan eens! We hebben jullie toch laten winnen!! Maar goed, was een leuke happening en ik heb vanavond een echte Turkse pizza zitten eten. Lekker!
Morgen vliegen. De Alegria kan er weer even tegen dus lekker even een paar dagen thuis!
En dan eind volgende week, de golf van Biscaye weer over!

  • 22 Juli 2010 - 19:45

    Jan En Sieta:

    Zo zo stoere zeebonk wordt al dat gewiebel je toch teveel. Fijn om je misschien ook even te zien in de straat. Het geeft je waarschijnlijk ook weer nieuwe moed om je reis te voltooien. We wensen je een goede vlucht naar huis.

    De hartelijke groeten vanuit Coevorden

  • 23 Juli 2010 - 09:47

    Ingrid Mooijekind:

    Hey Rob,

    Nu sta je er dus alleen voor, spannend! We blijven je volgen. Veel plezier en succes.
    Groetjes, Martin vd Heuvel, Jurrien Potze en Ingrid

  • 24 Juli 2010 - 06:41

    Jannie:

    Ben vanmorgen al even langs jullie huis gelopen om te kijken of de auto er wel stond... Neem dus aan dat je uiteindelijk toch geland bent en nu even lekker thuis.

  • 28 Juli 2010 - 15:32

    Kayra :

    lieve Rob

    het was heeeeel gezellig bij july en de volgende keer als wij mogen komen dan ben jij er ook en gaan we net zo veel lol beleven als deze keer dat ik weer vast zit in de wc pot en dat Noya en July dan komen en dat is heel hard aan het lachen ben en er niks aan de hand is
    xxxx kayra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Hallo, ik ben Rob. Dit jaar 25 jaar gelukkig getrouwd met July. Geen kinderen, wel een klein hondje. Hobby's als op de foto, zeilen, zeilen en nog eens zeilen.

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 111080

Voorgaande reizen:

01 Juni 2011 - 01 Augustus 2011

2011 Met de Alegria richting de Oostzee

03 Mei 2010 - 15 September 2010

Rondje Azoren

Landen bezocht: